80 procent jämför priser på nätet innan de handlar i fysiska butiker

Än så länge föredrar de flesta människor att handla sina varor i fysiska butiker. Men enligt en amerikansk undersökning utförd av företaget Market Track som analyserar 16 produktkategorier handlar 80 procent av de svarande först efter att de jämfört priser online. På Shopu.se kan du hitta de bästa produkterna till de bästa priserna i Sverige.

Ju högre priskategori, desto större är sannolikheten för att konsumenten gör en prisjämförelse på nätet, visar undersökningen. De som köpte datorer, surfplattor, elektronik och stora apparater tenderade att oftare göra prisjämförelser online innan de gick till butiken för att handla sin vara. De som skulle köpa dyra varor sökte dessutom oftare efter expertråd och -information online.

”Även med konsumenter som visar en fallenhet för att köpa varor i de fysiska butikerna, påverkar den höga konkurrensen online resultaten i den fysiska handeln. Nedgångar i vinstmarginalerna kan härledas till att konsumenterna är utrustade med bättre pris- och jämförelseinformation”, sa Traci Gregorski, direktör för Market Track till Business Wire.

”Med prisinformation i realtid och annan information, såsom betyg och recensioner till deras förfogande är det mycket lättare att bestämma sig för vilken handlare man ska besöka och vilket märke man ska köpa. Med priser som växlar mer frekvent på grund av konkurrenstrycket anstår det köparna att göra sin research, oavsett var de bestämmer sig för att göra köpet”, sa hon.

Unga handlar mer på nätet

Dock varierar preferenserna något beroende på demografi. I den ”digitalt infödda” gruppen mellan 18 och 20 år föredrar 40 procent att köpa icke-livsmedelsvaror på mobilen, 38 procent föredrar att shoppa på nätet och 22 procent föredrar att shoppa i en fysisk butik. För åldersgruppen 21 till 29 är det 47 procent som primärt shoppar via mobilen, 31 procent anger att de föredrar att handla online och 22 procent föredrar att handla i fysiska butiker.

”Den yngre befolkningen är socialt drivna och tycker om att få feedback från sina vänner när de shoppar. Ibland sker det via sociala medier, men de tycker ändå om att gå i fysiska butiker för interaktion och upplevelser”, sa Gregorski till FierceRetail.

Majoriteten amerikaner handlar på Amazon

Kärleken till fysisk shopping vinner dock inte över konsumenternas närhet till Amazon. Av alla deltagare svarade 87 procent att de shoppar på Amazon och 1 av 3 gör detta minst en gång i veckan. Den största anledningen till shopping hos e-butiken är produktutbudet. I samtliga åldersgrupper, förutom de över 50, hade mer än hälften primärmedlemskap. Mellan 30 och 39 år var frekvensen av primärmedlemskap högst på 63 procent. Enligt Gregorski kan fysiska butiker dock fortfarande konkurrera med Amazon.

”För att särskilja sig och hålla sig relevant är det av största vikt att man kan erbjuda en upplevelse. Oavsett om det är genom expertis, evenemang i butiken, prova på eller bara en trevlig interaktion i själva shoppingupplevelsen, har de fysiska handlarna fortfarande övertaget med sin etablerade plats och varumärke”, sa hon.