Danska webbutiker utökar till Sverige

Första kvartalet 2017 uppgick svenskarnas modekonsumtion på nätet till 3,2 miljarder kronor, enligt e-barometern. 23 procent av köpen skedde från utländska nätbutiker, varav Storbritannien, Tyskland och Kina toppar listan på länder som svenskarna handlar från. Men på senare år kan man även se en ökning av danska nätbutiker som försöker etablera sig i Sverige.

Danskarna sätter press på sina webbutiker

De danska nätkonsumenterna har relativt höga krav på webbutikerna de handlar från. Till exempel är det viktigt för danskarna med säkra betalalternativ, snabba leveranser samt en logisk uppbyggnad av sidan med tydlig information om varor och priser och enkel navigering. Likaså är det av yttersta vikt att man kan erbjuda ett attraktivt pris för att danska konsumenter ska vara intresserade. Kanske är det därför man kan se att när danska webbutiker går in för att etablera sig i andra nordiska länder tar de med sig de höga kraven in på den nya marknaden.

Flera av de element som är viktiga för danskar kan man märka av om man exempelvis tittar in på Hardcasa, en dansk webbutik som levererar mode för män och numera alltså även i Sverige. Här erbjuds du alltid gratis byte, fri frakt när du handlar över 599 kronor och beställningar som skickas samma dag om du beställer innan klockan 16:30. Kollar man in på deras villkor kan vi se att de erbjuder en prisgaranti på produkterna som de säljer via hemsidan. Prisgarantin för med sig att om du hittar samma plagg billigare på en annan sida kan du kontakta dem innan du lägger din order, så matchar de det billigare priset.

Sverige – ett attraktivt land för danska e-handlare

I Danmark ses Sverige som ett smart land att börja sin expansion till om man vill ta steget från den inhemska till den internationella marknaden. Man kan hitta flera anledningar till att så är fallet. Till exempel ligger de två länderna nära varandra, såväl geografiskt som kulturellt och de har även ett sammanlänkat postsystem via Postnord. Båda länderna är också medlemmar i EU, vilket kan göra att alternativet känns mer attraktivt än att expandera till den norska marknaden, vilket skulle innebära tullar och andra regler.

Men trots de till synes mycket lika länderna finns det stora skillnader när en dansk e-handlare startar upp verksamhet i Sverige. Det blev Erik Eriksen varse, då han 2013 expanderade sitt e-cigarettsföretag till den svenska marknaden med webbshoppen Elekcig.se. Dels upptäckte han ganska snart att svenskarna inte betalar på samma sätt som danskarna och han blev tvungen att öppna upp för fakturaköp via Klarna (danskarna hade då länge betalat allt på nätet med kort). Genom att erbjuda köp med faktura ökade omsättningen på den svenska marknaden med 100 procent på en dag för honom. Ännu en sak som anses viktigt när danskarna öppnar upp sin webbutik i Sverige är att man kan erbjuda svensk kundservice.

Dansk e-handel på uppgång

I juli 2016 var första gången som den danska e-handeln för första gången passerade 100 miljarder danska kronor på ett år. Rapporten kom från Dansk Ehrverv – Danmarks version av Svensk Handel. ”En milstolpe”, enligt organisationens marknadsdirektör Henrik Hyltoft.

Samtidigt märker man i samma redovisning att danska webbutiker, på grund av bland annat momsreglerna, har svårt att pressa priserna tillräckligt för att kunna konkurrera internationellt. 2015 handlade danskarna nämligen för 24 miljarder från e-butiker i andra länder. Så även om den danska e-handeln är på uppgång finns det en hel del utmaningar och bara butiker som lyckas pressa priserna tillräckligt för att bli konkurrenskraftiga, såväl på den inhemska som på den utländska marknaden, tros i det långa loppet ha en chans att överleva.

Statistik dansk e-handel

  • 2016 omsatte den danska e-handeln 70,4 miljoner danska kronor.
  • E-handeln hade då stigit med 70 procent de senaste fem åren.
  • 53 procent av e-handelns omsättning står resorna för.

33 procent av danskarna vill stötta den inhemska e-handeln.