Fysiska butiker på 2000-talet

Det är knappast någon hemlighet att fysiska butiker har fått det svårare under interneteran. Många konsumenter har, helt eller delvis, övergått till att handla sina varor på nätet och det är en trend som tycks fortsätta. I norra Jylland i Danmark försvann 551 fysiska butiker mellan 2008 och 2014, vilket var en minskning med 11,2 procent och den största minskningen i hela landet. Totalt blev antalet fysiska butiker 2 832 (5,7 procent) färre till antalet i Danmark under samma period.

Den största anledningen till minskningen tros vara att alltfler danskar väljer att handla på nätet. Konsumenterna ser många fördelar med detta. Till exempel slipper man lägga ner tid på att ge sig ut och leta efter vad man behöver, man behöver inte stå i kö för att betala och man kan undvika stressen som orsakas av att behöva trängas med en massa människor.

Danmark utgör inget undantag, utan samma utveckling kan ses i såväl Sverige som resten av Europa. I Sverige shoppar idag två av tre svenskar på nätet varje månad, vilket förstås också innebär färre besök i de fysiska butikerna. Så vad kan fysiska butiker göra för att överleva idag? Ett alternativ är att komplettera butiken med att bli mer närvarande i den digitala världen.

E-handel som komplement till fysisk butik

Det finns en hel del fysiska butiker som har gett sig på ett försök att överleva genom att skapa en e-butik på nätet som komplement. Det är dock inte helt enkelt och det gäller att hitta en strategi som fungerar.

  • Hur ska vi jobba med vår försäljning på webben? Ska ni ha en hemsida som presenterar era varor och nyheter eller ska ni gå hela vägen och börja med försäljning av era varor på nätet?
  • Vilken lösning är bäst för detta syfte? Hur ska upplägget med produkter, beställningar och leveranser se ut om ni bestämmer er för att börja sälja varor via internet? Hur ska varor beställas, betalas för och skickas?
  • Hur får vi kunderna att handla från oss online? Vilka annonseringskanaler finns och hur mycket kostar det?
  • Kommer vi fortfarande att ha kunder som kommer till butiken? Personal och lokal kostar en hel del, vilket nog ingen handlare har missat vid det här laget. Därför kan det vara värt att tänka över denna fråga också. Att starta en omfattande verksamhet online innebär mycket tid, arbete och en del pengar, men ska den fysiska butiken finnas kvar i samma omfattning innebär det att kostnaderna kommer att vara desamma för denna.

Sätt upp mål

När du väl bestämt dig för att starta en försäljningsverksamhet på nätet är det viktigt att du sätter upp mål och en plan för hur du ska komma dit. Tänk igenom följande:

  • Vad kan du erbjuda dina kunder?
  • Hur skiljer sig ditt erbjudande från konkurrenternas?
  • Vilka kunder ska jag försöka nå och hur ska det gå till?

Konceptet

Tänk även ut ett koncept som gör att du sticker ut i förhållande till den fysiska butiken och fundera ut hur detta ska kunna förmedlas till kunderna. Det kan vara saker som ett större utbud och/eller bekvämligheten i att kunna få det hemskickat. Och hur är det med priset? I en del branscher med höga marginaler kan man vinna på att erbjuda ett lågpriskoncept.

Man måste även ha i åtanke att en del varor är enklare att sälja än andra på nätet. En bok, till exempel, är inte lika viktig att känna på innan man köper den som en tröja. Vid fall med mer svårsålda varor kan det vara bra att ha en generös returpolicy för att öka nätförsäljningen. Även igenkänningsfaktorn spelar roll – en kund beställer hellre varumärken som de känner igen än okända märken.

Mer om hur du lyckas med e-handel kan du läsa om här.