Hur du får ditt företag att växa

Det finns fyra olika affärsmål som småföretagare bör ta itu med. Dessa mål kommer vi ta en närmare titt på i denna artikel.

Bygg ett varumärke och ett gott rykte

När man är egen företagare är det viktigt att bli synlig för andra. Engagera dig därför på olika sociala medier och skapa en närvaro för ditt företag. Sociala nätverk på Facebook, Twitter, YouTube och Instagram, är utmärkta alternativ till att kunna höras och synas när det gäller produkter, anställda, service, värderingar och målsättningar. Ett annat sätt att bli synlig och dela din expertis på kan vara att starta en företagsblogg. Se bara till att ditt innehåll är originellt. Det kommer dina kunder både att notera och komma ihåg.

Mycket tack vare smartphones kan man idag hålla sig uppdaterad om det mesta. Allt ifrån nyheter och börsmarknaden till Vad står PAF för? Möjligheterna är många och smartphones kan även användas för att ditt företag ska nå ut till många. Skapa helt enkelt e-postlistor i marknadsföringssyfte och kommunicera på det viset med både nuvarande och potentiella kunder. Ett nyhetsbrev per vecka kan resultera i mer än du tror.

Att föreläsa på olika lokala evenemang kan vara en god idé. Där kan du knyta kontakter och på ett bra sätt ansluta dig till andra företag och framtida kunder. Allt du behöver göra är att vara proaktiv, organiserad och vara säker på att du har värdefulla värderingar och affärslösningar som du kan dela med dig av till andra. Att stödja en välgörenhet är också ett sätt att visa omvärlden att ditt företag har fina värderingar. Det kanske kostar en slant, men det kommer vara väl värt det, eftersom ditt företag kommer bli respekterat och ge ett gott intryck.

Konsten att få återkommande kunder

Ett bra sätt för att få dina kunder att anlita dig gång på gång, är att hjälpa dem med problem som kan uppstå. Genom att erbjuda en lösning på ett eller några av deras problem, visar du att du är med kunden i hela processen. Du kan till exempel vara problemlösare på din blogg eller på Facebook. Du behöver inte investera några pengar, utan allt det kommer kosta dig är tid och din förmåga att presentera dig som autentisk. Det kan också löna sig att lära sig och komma ihåg namnen på dina kunder. På det viset visar du dem att du bryr dig och att du kan vara personlig. Människor tycker om att göra affärer med människor!

Om ditt företag växer behöver du förmodligen anställa folk. Det är definitivt en investering, men se bara till att anställa rätt från början. Om du inte gör det, kan det kosta mer än det smakar. Dina anställda är ansiktet ut mot kunderna och du vill så klar att dina kunder ska få en bra bild av ditt företag och rekommendera dig till andra och anlita dig gång på gång. För att visa din tacksamhet mot återkommande kunder kan det vara bra att bygga upp en lojalitetsbonus. Kanske kommer det att kosta dig lite i början, men när du väl har kommit igång, kommer du märka att dina kunder kommer spendera mera och anlita dig oftare än förut. Det är också viktigt att du som företagare lyssnar på dina återkommande kunder, så bjud gärna in dem där de kan återkoppla till dig om deras erfarenheter av dina produkter och tjänster du erbjuder. Denna feedback är en viktig del och hjälper ditt företag att bli bättre och starkare. Ett sätt där du kan visa dina kunder att du är tacksam för deras lojalitet, är att du kan tacka dem genom att skriva ett kort för hand. I dagens läge när allt annat går snabbt, kan det kännas trevligt att få ett personligt kort som kund. Dina kunder kommer säkerligen uppskatta och komma ihåg att du personligen tackade dem.

Nya kunder

Som vi tidigare nämnde är det viktigt att höras och synas för att knyta kontakter med nya potentiella kunder. Ett sätt att göra det på är att gå med i den lokala handelskammaren. Att nätverka med andra kan vara ett kraftfullt och billigt sätt att träffa andra människor i ditt område. Som en småföretagare är det viktigt att du lägger tid på att visa dig för andra människor som kan vara bra för ditt företag. Du kan även erbjuda gratis utbildning eller handledning till andra och på det viset bygga upp ett gott rykte för ditt företag. Genom olika online forum kan du därmed nå ut till fler människor, även utanför ditt område.

Om du får för mycket att göra kan det vara en bra idé att anställa en praktikant, som kan hjälpa dig med kundservice eller kanske marknadsföra din nya hemsida. Ta gärna en student, som håller på att utbilda sig inom samma område. Då får du inte bara bra hjälp med olika uppgifter, utan du hjälper även en student att förkovra sig och få erfarenhet i yrket. Samtidigt får du mer tid över till att hitta nya kunder eller behålla befintliga kunder. Kom ihåg att vara trevlig och tillmötesgående. Även med den minsta trevliga gest kan du både vinna förtroende och respekt.

Förbättra dina produkter

Kanske kommer du till en punkt när du känner att du är nöjd med vad ditt företag presterar och levererar. Det är naturligtvis bra, men kom ihåg att det oftast kräver kontinuerlig uppdatering och förbättring av dina produkter. Ta hjälp av dina kunder genom att be dem fylla i enkäter, som kan ge dig ett bra underlag för vad som är bra eller vad som behöver förbättras. Det kan också vara bra att ta reda på vad dina konkurrenter erbjuder. Tack vare Google har det blivit enklare än någonsin att få reda på vad som görs rätt eller fel av de olika företagen. Glöm inte heller att tillbringa tid med andra företagare och på det viset utveckla nya idéer och tankar.

Tänk på att det tar tid att bygga upp ett företag. Det är först när detta är gjort som du står inför utmaningar och som gör så att dina kunder vill återkomma och anlita ditt företag kontinuerligt. Vårda därför dina kundrelationer väl, var öppen för kritik och gör de förbättringar som krävs. Med dessa råd och tips i åtanke, har du stora chanser att lyckas med att bygga upp ditt företag och bli en framgångsrik företagare.