CRM, vad är det?

CRM

Inom marknadsföring har CRM under en lång period varit ett hett begrepp, åtminstone under 30 års tid. CRM står för Customer relationship management och är en typ av verksamhetsstrategi som används för att effektivisera ett företags lönsamhet och omsättning genom att fokusera på kundrelationer. På svenska kallas det ibland för relationsmarknadsföring eller RM. Läs mer …

En webbutik med garn för alla lägen

Oberoende av ifall det handlar om en hobby eller ett yrke spelar det i slutändan ingen större roll – vad som är viktigt är att man har de rätta materialen och verktygen. Kanske är man på väg att öppna upp en hobbyverksamhet där man stickar, virkar, plockar och fixar för att glädja människorna runtom en med de skapelser som man erbjuder eller så vill man helt enkelt vara kreativ för egen vinning. Att sticka kläder för att kunna visa upp sin stil på ett mycket personligt sätt kan givetvis uppskattas av nära, kära och en själv. Ta därför tjuren vid hornen, ta tillfället i akt och satsa på några sprillans nya garnprodukter till låga priser! Läs mer …

Fysiska butiker på 2000-talet

Det är knappast någon hemlighet att fysiska butiker har fått det svårare under interneteran. Många konsumenter har, helt eller delvis, övergått till att handla sina varor på nätet och det är en trend som tycks fortsätta. I norra Jylland i Danmark försvann 551 fysiska butiker mellan 2008 och 2014, vilket var en minskning med 11,2 procent och den största minskningen i hela landet. Totalt blev antalet fysiska butiker 2 832 (5,7 procent) färre till antalet i Danmark under samma period. Läs mer …

Har kunden alltid rätt?

Vi har alla hört talas om begreppet att ”kunden har alltid rätt”. Denna fras myntades 1909 av Harry Gordon Selfridge, som var grundaren för det stora varuhuset Selfridge’s i London. Denne amerikanska entreprenör har även lagt grunden till den brittiska dramaserie Mr Selfridge, som har sänts på SVT. Mr Selfridge’s begrepp har använts av företagare världen över för att övertyga kunder att de kommer få bra service och att övertyga de anställda att ge bra service till kunderna. Men är det verkligen så? Har kunden alltid rätt? Låt oss ta en närmare titt på detta. Det finns många aspekter som man måste ta med i beräkningen. Läs mer …