Massiv tillväxt för svensk e-handel

Den svenska e-handeln har växt explosionsartat under det senaste decenniet. Oavsett om man som företag säljer produkter eller tjänster gäller frågan alltmer sällan om man ska sälja på nätet och alltmer ofta om hur man ska sälja på nätet.

Ett bra sätt att hålla koll på läget för den svenska e-handeln är att följa E-barometern. Det är en rapport som ges ut kvartalsvis och ger en analys av den svenska e-handeln för den aktuella tiden. Analysen görs i samarbete mellan Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research och har konsumentundersökningar samt företagsundersökningar som underlag. Här får du exempelvis kunskap om hur det går för olika branscher inom den digitala handeln, hur konsumentbeteenden förändras och hur e-handeln samspelar med den tekniska utvecklingen i samhället.

I denna artikel kan du läsa om det aktuella läget inom svensk e-handel 2016 och 2017, enligt e-barometern.

Första kvartalet 2017 ökade svenskarnas e-handelskonsumtion med 18 %

Under årets första kvartal har svenskarnas e-handelskonsumtion ökat med 18 procent. Detta är ingen trendbrytare, utan ökningen har pågått under flera år och idag shoppar i snitt 2 av 3 svenskar något på nätet varje månad. Enligt e-barometern är personer under 50 år och kvinnor de vanligaste nätshopparna. Dessutom kunde man utläsa från 2017s första kvartal att:

  • 17 procent köpte något från utlandet på nätet
  • 25 procent köpte något via mobilen på nätet
  • 10 procent skickade något i retur.

Branscher

Så vad händer inom olika branscher när det gäller svensk e-handel? Nedan sammanfattar vi läget för några av produktkategorier som går att köpa på nätet: 

Hemelektronik

2016 köptes 26 procent av hemelektronikprodukterna på nätet. Första kvartalet 2017 uppgick nätförsäljningen i Sverige till 3,5 miljarder kronor. Tillgängligheten på elektronikprodukter anses vara hög inom Sverige. Kina, Storbritannien och USA utgör vanliga alternativ om man handlar från utlandet. Konkurrensen inom denna bransch gäller i huvudsak priserna och prisjämförelsesajter används flitigt. Även god och riktig produktinformation värderas högt av konsumenterna här och recensioner utgör en viktig grund för val av produkt. Andelen returer inom branschen är relativt låg.

Mode

2016 köptes 14 procent av modeprodukterna på nätet. Första kvartalet 2017 uppgick nätförsäljningen i Sverige till 3,2 miljarder kronor. Här märks av en högre eftertänksamhet inom näthandeln än inom andra branscher och dessutom större vikt vid inspirerande innehåll. Fri frakt och retur uppskattas hos konsumenterna och returerna är också som flest inom denna bransch. Produktbilder och -filmer uppskattas mer hos modebranschens nätshoppare än hos andra. Storbritannien, Tyskland och Kina tillhör populära länder när det gäller att handla mode från utlandet.

Media (t.ex. böcker, filmer, musik)

Under första kvartalet 2017 shoppade svenskarna medieprodukter för 1,3 miljarder kronor. 73 procent av mediekonsumenterna handlar på nätet minst en gång i månaden, vilket gör dem till de mest frekventa nätshopparna. Rätt produktsortiment anses vara extra viktigt inom denna bransch – 81 procent uppger att det är den viktigaste faktorn för att man ska återkomma till en nätbutik. Handel från utlandet sker i huvudsak på grund av att varorna saknas på svenska sajter (exempelvis böcker på andra språk). Storbritannien, USA och Tyskland är de vanligaste länderna man då handlar från. Även snabba leveranser uppges av 25 procent vara en viktig faktor inom denna bransch.

Fler detaljer och branscher

Vill du ha fler detaljer eller läsa om läget inom andra branscher, såsom möbler & heminredning, sport & fritid, barnartiklar & leksaker, bygg & trädgård samt dagligvaror, kan du läsa rapporten här.