Sätt att marknadsföra dina produkter

Har du hittat en produkt du vill jobba med, men vet inte hur du ska få andra människor intresserade av den? Kanske har du redan startat en webbshop och känner att nu är det rätta läget att få ut din sida eller produkter på marknaden.

När du väl har kommit igång med din webbsida är det dags att börja locka till dig kunder och att de besöker just din sida på nätet. Oavsett om du fortfarande försöker få din första försäljning eller om du har varit igång ett tag, är det alltid bra att försöka att hitta fler sätt att marknadsföra ditt företag. Om du vill marknadsföra en produkt, läs denna artikel för att hitta en strategi som du kan använda för din verksamhet.

Arbeta med e-post för att nå ut till kunder

Börja att jobba med e-post direkt, eftersom e-post är ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder. E-post är en av de mest effektiva kundförvärvskanalerna och ett sätt som fungerar på en gång. Det är därför du bör använda e-post för att marknadsföra din butik.

Det finns ingen anledning till att spendera tid på att skriva och skicka e-postmeddelanden. Gör det enkelt för dig själv genom att skapa en samling automatiserade e-postkampanjer, som är avsedda att hjälpa dig att ge mer försäljning av dina produkter. Det finns många olika alternativ, som till exempel att maila nya abonnenter och erbjuda dem en bra anledning till att handla. Du kan också maila besökare från webbsidan som övergav sin kundvagn, för att påminna dem om att slutföra sitt köp.

Har du fått en stadig kundkrets genom e-post, kan det vara trevligt att ibland skicka ut fina häftade kort eller broschyrer med vanlig post. Det krävs dock att du har de vanligaste kontorstillbehören till hands, så som papper, skrivare och häftapparat med häftstift. Hitta häftstift här. Om du gör det lilla extra för kunden kommer den att känna sig speciell.

Starta ett affiliateprogram

Om du kämpar för att sälja dina produkter och inte har råd att anställa försäljnings- eller marknadsföringshjälp, bör du överväga att lägga till ett affiliateprogram i din webbshop. Du kan helt enkelt få andra företag att marknadsföra din produkt för en provision. Du måste bara betala dem om de gör en försäljning.

Affiliateprogram fungerar normalt sett genom att skapa en anpassad webbadress för varje person som marknadsför dina produkter. De kan dela den här länken på sociala medier, i ett blogginlägg som granskar din produkt eller till och med i en YouTube-video där de visar upp den. Genom de anpassade länkarna kan du spåra vem som kör försäljning till dig, så du kan kompensera dem.

Få ut ditt företag i pressen

Att få ut publicitet är ett bra sätt att nå nya kunder och hjälpa fler människor att upptäcka sin produkt. Det är också notoriskt svårt att göra. Vanliga journalister är ofta översvämmade med pressmeddelanden och olika berättelser och händelser. Därför kan det vara bättre att förbättra dina odds att nå ut till många genom olika bloggar.

Istället för att skicka pressmeddelanden till de som bloggar, kan du ta fram en personlig e-post och fråga om du kan skicka dem ett prov. Du kan rikta in dig på bloggare i din bransch, produktfokuserade webbplatser eller kanske till sociala medier.

Periscope

Periscope är ett mycket ungt socialt nätverk som har visat sig ha bra marknadsföringspotential. Många företag marknadsför sig redan med hjälp av detta live stream-verktyg. Oftast är det bättre att testa nya saker innan de blir för stora på marknaden.

Det finns flera sätt att använda Periscope på för att marknadsföra en produkt. I synnerhet kan du använda Periscope för att erbjuda en demo av din produkt, svara på olika frågor och till och med ta med dig kunderna bakom kulisserna genom att visa dem vad som är speciellt med hur du gör saker och ting.

Pinterest

Pinterest är platsen att vara på om du vill köpa eller sälja produkter online. Många använder Pinterest för att göra önskelistor och för att planera olika inköp. Många besökare får mycket inspiration av bilder som läggs upp på Pinterest. Detta gör det till ett utmärkt ställe till att marknadsföra produkter och då särskilt väldesignade produkter som ser bra ut på bild.

Det som också är en klar fördel med Pinterest är att dess ”pins” tenderar att finnas kvar under en lång tid. Det är inte ovanligt att de syns månad efter månad efter det att de har blivit publicerade. Optimera dina pins genom att lägga ut dem när flest människor tenderar att vara online och använd rätt nyckelord och fina bilder. Du kan även köra olika tävlingar för att utöka din räckvidd ytterligare.

Facebook

Miljarder av människor använder Facebook och som en annonsplattform har Facebook mycket att erbjuda. Facebook har mycket inriktade alternativ för att köra betalda annonser. Med hjälp av Facebook kan du annonsera till din webbplats besökare eller till dina e-postabonnenter. Dessa annonser tenderar att vara mer effektiva, eftersom du vet mer om vem du riktar dig till och därmed kan du skräddarsy din annons i enlighet med dem. Du kan välja hur många användare på Facebook som du vill nå, genom att välja hur mycket du är villig att betala.

Du kan ta din Facebook-marknadsföring ett steg längre genom att lägga till en Facebook Shop-sektion på din Facebook-sida. Detta alternativ gör det lättare för personer som upptäcker dina produkter på Facebook att köpa dem. Om du har en Shopify-butik kan du lägga till en Facebook som en försäljningskanal. Du kan skapa din egen butikssektion på din Facebooksida där besökare kan lära sig mer om dina produkter, titta på bilder och klicka på Köp-knappen för att göra ett köp.

Mun till mun marknadsföring

Denna typ av marknadsföring innebär att nöjda kunder sprider ryktet vidare om att ett företags produkter är bra. Marknadsföring av detta slag är en av de äldsta metoderna, men fungerar fortfarande bra. Det handlar helt enkelt om att få andra att prata om din produkt på ett sätt som kommer driva på medvetenhet om produkten och förhoppningsvis leda till en försäljning.

Idag går det använda webben för denna typ av marknadsföring. Det gör det inte bara möjligt för dig att nå fler människor, det gör det även lättare för andra att dela ditt innehåll och för att spåra dess påverkan.

Kontakta bloggare

En av de svåraste delarna med att starta ett nytt företag är att marknadsföra en produkt när du inte har en publik. Om du inte har byggt upp ditt eget samhälle, måste du antingen betala för att driva trafik till din webbplats eller ta över någon annans publik tills du har din egen.

Att nå ut till bloggare är ett utmärkt sätt att bygga prestige kring din produkt och få fram produkterna till intresserade kunder. Be välkända bloggare med många följare att presentera eller granska din produkt. Om de har en trogen publik som litar på dem, är det ganska lätt att få mycket trafik till din sida och att det på sikt leder till en ökad försäljning. Om du till exempel säljer matlagningsprodukter, kan du be en välkänd kock att blogga om dina produkter. På det viset för dina produkter mycket uppmärksamhet och når ut till en bredare publik.

Att starta din egen blogg är också ett bra sätt att marknadsföra din butik. Om du gör det bra kan bloggar vara ett effektivt sätt att driva trafik och främja livsstilen runt dina produkter. Använd din blogg för att marknadsföra dina produkter. När det görs på ett effektivt sätt körs bloggen i sökmotortrafiken och lockar kunder. Du lockar även uppmärksamhet från media och profilerade bloggare som kan skriva om dig.

Instagram

Eftersom Instagram har över 400 miljoner aktiva användare, är det ett perfekt forum att marknadsföra dina produkter. Detta är naturligtvis också mycket tack vare Instagrams visuella fokus. Varumärken mår bra av att dela sina produkter på detta nätverk.

Det finns flera sätt att använda Instagram som en del i att marknadsföra din butik. Du kan dela fängslande och inspirerande bilder av dina produkter, dela en film av dina produkter, köra en tävling eller nå ut till inflytelserika Instagram-konton och be dem dela din produkt.

YouTube

Videor på YouTube rankas i traditionella sökmotorer, så som Google. Detta gör det möjligt för en enorm trafik. Därför är det ett bra sätt att marknadsföra dina produkter med intressanta eller hjälpsamma videoklipp. Många människor kanske redan har letat efter dina produkter eller varumärken på YouTube. Genom att skapa en märkeskanal med egna videor kan du styra vad du vill att berättelsen ska innehålla.

Anordna en tävling

Ett enkelt och prisvärt sätt att få ut ditt varumärke till många människor kan vara genom att anordna en tävling. Genom att ge bort din produkt kan du se till att din tävling kommer till rätt personer: dina potentiella kunder!

Ibland misslyckas dock en del tävlingar. Det finns några viktiga misstag att undvika när du kör en tävling för att marknadsföra ditt företag. Se till att plattformen, tidpunkten, meddelandet och de steg som folk måste ta är väl genomtänkta.

Produkter säljer sig inte själva, så det är tur att det finns många sätt att marknadsföra en produkt från din butik. Hitta en eller flera metoder som passar dig. Ha tålamod, eftersom det kommer ta lite tid att nå ut till nya kunder, men skam den som ger sig!